loading...
مجله زیبای کارسا,مدل لباس های جدید,اس ام اس های جالب و جدید,خلاقیت,آرایش و گریم,بیوگرافی,جدیدترین اخبار ها, خبر های تازه از بازیگران
CARSA بازدید : 226 جمعه 24 بهمن 1393 نظرات (0)

مد روز تقدیم میکند : کامل ترین عوامل افسردگی در زنان از ابتدا تا انتهای این بیماری

مد روز همیشه کاملترین مقالات را در زمینه افسردگی رائه نموده

امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را ببرید


افسردگی در زنان بسیار رایج است. در واقع، زنان دو برابر بیشتر از مردان به افسردگی بالینی دچار می‌شوند. از هر 4 زن یک نفر به اپیزودهایی از افسردگی در برخی مراحل زندگی مبتلا می‌شود.

افسردگی چیست؟
افسردگی یک اختلال رفتاری جدی و فراگیر است. این عارضه منجر به ناراحتی، ناامیدی، بی‌پناهی و بی‌ارزشی می‌شود. افسردگی می‌تواند خفیف تا متوسط با علائم بی‌حوصلگی، کم شدن اشتها، خواب سخت، اعتمادبه‌نفس پایین و خستگی با درجۀ پایین باشد. یا حتی می‌تواند شدیدتر از این هم باشد.

 

چرا افسردگی در زنان بیشتر مردان است؟
قبل از نوجوانی و بلوغ، نرخ افسردگی در دختران و پسران زیاد است. اگرچه، با شروع بلوغ، خطر ابتلا به افسردگی در دختران دو برابر بیشتر از پسران است.
برخی کارشناسان بر این باورند که احتمال افسردگی در زنان می‌تواند به تغییرات میزان هورمون‌ها مربوط باشد که در طول زندگی زنان رخ می‌دهد. این تغییرات در دوران بلوغ، بارداری و بائسگی و همین طور بعد از زایمان یا سقط جنین اجتناب‌ناپذیر است. علاوه بر این، نوسانات هورمونی که با هر چرخۀ قاعدگی ماهانه رخ می‌دهد احتمالاً با سندروم پیش‌قاعدگی یا PMS و اختلال ملال پیش‌قاعدگی یا PMDD، در ارتباط است. این سندرم شدیدتر است و با افسردگی، اضطراب و تغییرات خلق‌وخو همراه است،. سندروم ملال پیش‌قاعدگی یک هفته قبل از قاعدگی رخ می‌دهد و در عملکردهای طبیعی در زندگی روزمره اختلال به وجود می‌آورد.

چه چیزهایی احتمال سندروم افسردگی را افزایش می‌دهد؟
طبق مؤسسۀ ملی سلامت، عواملی که خطر افسردگی در زنان را افزایش می‌دهد شامل عوامل تناسلی، ژنتیک یا دیگر عوامل بیولوژیک، فردی و ویژگی‌های خاص روانی و شخصیتی هستند. علاوه بر این، زنان پرکار که فرزندانشان را نگهداری می‌کنند و زنانی که تنها سرپرست خانواده هستند بیشتر از استرسی که علائم افسردگی را تشدید می‌کند رنج می‌برند. عوامل دیگر که خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد عبارت‌اند از:

 

ارتباط سندروم اختلال پیش‌قاعدگی و اختلال ملال پیش‌قاعدگی
از هر چهار زن، سه نفر سندروم پیش‌قاعدگی یا PMS را تجربه می‌کنند. سندروم پیش‌قاعدگی اختلالی است که با علائم جسمی و روحی همراه است و شدت آن از چرخه‌ای به چرخۀ دیگر نوسان دارد و زنان 20 تا 30 ساله عموماً به آن مبتلا می‌شوند.
حدود 3 تا 5 درصد از زنانی که قاعدگی دارند اختلال ملال پیش‌قاعدگی یا PMDD را تجربه می‌کنند. PMDD شدیدتر از PMS است و با علائم جسمی و روحی که معمولاً بین 10 روز آغاز قاعدگی به وجود می‌آید مشخص می‌شود.

در دهۀ اخیر، این عوارض به عنوان دلایل مهم ناراحتی و تغییرات رفتاری در زنان در نظر گرفته شده است. با این که رابطۀ دقیق بین PMS و PMDD و افسردگی مشخص نیست، تغییرات شیمیایی در مغز و نوسان در سطح هورمون‌ها به عنوان عوامل دخیل در نظر گرفته می‌شوند.

روش درمان PMDD و PMS
بسیاری از زنانی که افسردگی همراه با PMS یا PMDD دارند با ورزش و تمرینات تمرکز بهتر می‌شوند. در افرادی که علائم شدیدتری دارند دارو، روان‌درمانی شخصی یا گروهی یا مدیریت استرس می‌تواند مفید واقع شود.
 

 

در صورت ابتلا به افسردگی بارداری، چه کنم؟
آماده شدن برای فرزند جدید کارهای سختی را می‌طلبد اما سلامت شما اهمیت بیشتری دارد. با اضطرار برای انجام همۀ امور مقاومت کنید، کارهای خانه را کم کنید و کارهایی را انجام دهید که به شما آرامش دهد. علاوه بر این، صحبت در مورد چیزهایی که شما را نگران می‌کند اهمیت دارد. با دوستان، اعضای خانواده و والدین خود صحبت کنید. اگر به دنبال حمایت هستید، اغلب آن را به دست می‌آورید.
اگر احساس ناراحتی یا اضطراب می‌کنید، به دنبال درمان باشید. از پزشک یا مامای خود بپرسید که چه زمانی برای مراقبت تخصصی سلامت روانی مراجعه کنید.

روش درمان افسردگی زنان در دوران بارداری
بر اساس شواهدی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود بیشتر داروهای ضدافسردگی کنونی برای درمان افسردگی در دوران بارداری بی‌خطر هستند؛ حداقل از جنبۀ تأثیر بالقوۀ کوتاه‌مدت بر روی فرزند. تأثیرات درازمدت همچنان در حال مطالعه هستند. خطرات می‌توانند بر حسب دارو متفاوت باشند. افسردگی درمان‌نشده می‌تواند مادر و نوزادش را به مخاطره اندازد. علاوه بر این، درمان با شوک الکتریکی (ECT) اغلب بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود و برای افسردگی شدید در بارداری مؤثرترین درمان است.
شما باید در مورد خطرات احتمالی و فواید درمان با پزشک صحبت کنید.

روش درمان افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان یا افسردگی پس از تولد فرزند می‌تواند مانند دیگر انواع افسردگی درمان شود. به این معنی که دارو و روان‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر زنی در دوران شیردهی است، تصمیم‌گیری برای مصرف قرص‌های ضدافسردگی باید بعد از مشورت با پزشک و در نظر گرفتن خطرات و فواید آن انجام شود. طبق مؤسسۀ ملی سلامت، مصرف قرص‌های ضدافسردگی توسط مادری که شیر می‌دهد در نوزاد تأثیری ندارد.

شیوع افسردگی در میان‌سالی
پیش‌یائسگی به مرحله‌ای از زندگی اندام تناسلی زن گفته می‌شود که از 8 تا صفر سال قبل از یائسگی آغاز می‌شود. در یکی-دو سال آخر پیش‌یائسگی، کاهش استروژن شتاب می‌گیرد. در این مرحله، بسیاری از زنان علائم یائسگی را تجربه می‌کنند.
یائسگی دورانی است که زن پریودهای ماهانه را متوقف می‌کند و علائم مربوط به کمبود تولید استروژن پدیدار می‌شود. با این تعریف، وقتی زنی یک سال از توقف پریودهایش گذشت به اصطلاح یائسه شده است. یائسگی معمولاً در اواخر 40 سالگی تا اوایل 50 سالگی رخ می‌دهد. با این حال، زنانی که تخمدان‌هایشان را با جراحی برمی‌دارند دچار یائسگی ناگهانی می‌شوند.
افت سطح استروژن هنگام پیش‌یائسگی و یائسگی تغییرات روانی و جسمی را تشدید می‌کند؛ مانند افسردگی و اضطراب. درست مانند دیگر دوره‌های زندگی زنان، بین سطح هورمون‌ها و علائم جسمی و روانی رابطه‌ای وجود دارد. برخی تغییرات فیزیکی شامل پریودهای نامنظم یا انجام‌نشده، پریودهای خیلی سنگین یا خیلی سبک و گرگرفتگی هستند.

 
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تبلیغات
http://up.carsa.ir/up/carsa/WwW%D9%80CaRsA%D9%80iR%20_147440583.jpg


http://up.carsa.ir/up/carsa/WwW%D9%80CaRsA%D9%80iR%20%20_1827.jpg


اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1088
  • کل نظرات : 243
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 92
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 464
  • بازدید ماه : 464
  • بازدید سال : 39,698
  • بازدید کلی : 880,926
  • تبلیغات های محبوب